Rock és Blues alaptechnikák: Hammer-on (kalapács)
Bevezető
Minden olyan hangszeren, ahol a muzsikus képzi a hangokat (értem ezalatt, hogy a hang születésénél közvetlen fizikai kapcsolatban van a zenész a hangforrással) rengeteg a hangszer alaphangján kívüli megszólaltatási lehetőség is létezik. A blues és a rock zene megkívánja, sőt, megköveteli a különböző utánzótechnikák használatát. A természetben vagy az éneklésben hallott hangok, hangképzések, vibrátók inspirálták az zenészeket a továbblépésre, hogy a hangszeren a „nem létező hangokat” megvalósítsák. A beszédben szereplő mély és magas hangrendű magánhangzók hangképző hangszereken való visszaadása rengeteg változatot, technikát szült és nem hiszem azt, hogy ez a folyamat mára véget ért volna.
Ebben a leckében megismerheted a gitáron használatos játéktechnikák közül a Hammer-on technikát és megtanulhatod ennek használatát, majd ki is próbálhatod zenei alapra. | |
|
Lecke
1. Fogd meg a legmagasabb húron (E) az A hangot (5.érintő) 1-es ujjal.
2. Pengesd meg és kis ujjal üss a C hangra (E húr 8. érintő). Figyelj arra, hogy mindig az ujjad hegyével üss, mert így lesz a hangerő megfelelő. A pengetett és a kalapált hangok között csak hangszínbeli eltérés legyen, a hangerejük egyezzen meg.
|
|
Gyakorlatok |
Figyelj a pontos ritmikára és gyakorold ki az összes ujjrendbeli lehetőséget, vagyis végezd el a mozdulatokat egyes-kettes, kettes-hármas, hármas-négyes, egyes-hármas, kettes-négyes ujjkombinációval is. |
|
|
Kromatikus hammer-on gyakorlat: Játszd végig ezt a gyakorlatot az összes húron minden fekvésben. |
|
|
A gyakorláshoz használhatsz zenei alapot is: |
|
Hibalehetőségek |
Hiba |
Eredmény |
Megoldás |
Nem szólal meg vagy túl halk a kalapált hang. |
Hangok helyett szüneteket fogsz játszani és kiegyenlítetlen lesz a hangok közötti hangerő. |
Kalapálj az ujjad hegyével lazán, de hirtelen. Figyelj arra, hogy ne a húrok mellé üss, hanem pontosan rá, méghozzá a bund elé. Célozz pontosan! |
Túl nagy erőfeszítésbe telik, hogy megszólaljon a kalapált hang. |
Nem fogod szeretni ezt a technikát, így inkább mellőzöd (ne tedd ezt!). |
Nagyon magasan vannak a húrjaid. Hiába gyakorolsz, nem lesz jobb, inkább állítsd be a gitárod (lásd Gitárbeállítás lecke). |
Más hang is megszólal az ütésre. |
Zavaros lesz a játék és hamis. |
Ujjheggyel üss és ne lógj bele a többi húrba, mert azok is megszólalhatnak. Ne barrézz az ütőujjaddal. |
Minden hiba és megoldás tudatában mégsem megy a technika. |
Nem fog menni a kalapácsütés és más technikával sem fogsz megbarátkozni. |
Gyakorolj nagyon lassan és türelmesen. Ne zenélésre gondolj, hanem a mozdulat végrehajtására. | | | | | |