Tompítás
Bevezető
A tompítás egy olyan technika, amivel megváltoztatjuk a gitár hangszínét és a hangok lecsengésének idejét. Ez a technika stílusfüggetlen, vagyis használják a flamenco, a klasszikus, a latin és még sok más zenében, mint színesítés, de egyik műfajban sem annyira fontos, mint a rock zenében. Rengeteg kíséret alaplüktetése jóformán csak a rendes és a tompított hangok váltakozásából áll. A rock riffek, szólók dögösebben, a blues kíséretek pedig visszafogottabban szólnak ezzel a technikával.
A leckében megtanulhatod magát a technikát és annak alkalmazását a rock zenében. Megfigyelheted és lekövetheted, hogy egy egyszerű, iskolásan eljátszott blues kíséret hogyan változik át egy komoly hangzású kíséretté. Gyakorlatokat találsz rock stílusban kíséretekre és szólókra. | |
|
Lecke
A húrok tompítását a pengető kézzel, pontosabban a tenyerünk élével végezzük. |
1. Vedd fel a pengető pozíciót úgy, hogy a tenyered alsó része a húrlábtól számítva kb. másfél-két centire lógjon be és érjen hozzá az E, A, D húrokhoz. Ezzel a fogással tulajdonképpen fojtod a húrokat, de azok még tudnak rezegni, így egy tompa, visszafogott hangzást kapsz. |
|
2. Fogj le egy E kvintet és pengesd nyolcadokban csak lefelé! |
|
3. Néhány fojtott hang helyett játssz tisztán megpengetett hangokat, amit a csuklód felemelésével érhetsz el. Így alakulnak ki a különböző rock lüktetések. Több száz alaplüktetést lehet ezzel a technikával és különféle gondolkodással írni. Erről egy későbbi leckében bővebben is fogok írni. A marcatoval (>) jelölt hangokat fojtás nélkül, (kieresztve) játszd. |
|
|
4. Figyeld meg, hogy egy iskolásan (zeneietlenül) eljátszott blues alaplüktetés hogyan változik a különböző technikák használatával. Az első taktus simán lejátszva, a második taktus tompítással, a harmadik taktus pedig kakofon pengetéssel megszólaltatva. |
|
|
Tompított szóló |
A technika ugyanaz, mint az előbb tanultaknál, azzal a különbséggel, hogy lejjebb kell csúsztatnod a pengető kezed, hogy a magas húrok (G, H, E) tompítást kapjanak. Figyelj arra, hogy ne fojts túl sokat, vagyis ne lógj nagyon hosszan a húrokba, mert hamis lesz a hang. Találd meg a kényelmes kéztartás és az optimális fojtást. |
|
Gyakorlat |
1. Játszd először simán, majd fojtva ezt a rövid futamot. |
|
|
2. Játszd fojtva a D húron lévő hangokat (G, A). |
|
|
Nézzünk végül egy stílusgyakorlatot kíséretre és szólóra! |
|
| | | | |