Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Alaptechnikák
 
Linkek
 
Hangszerismeret
 
Akkordok
 
Kottaismeret
 
Ritmika
 
Rock és blues technikák
 
Hányan vagyunk?
Indulás: 2006-02-22
 
Transzponálás

Transzponálás

Bevezető

Transzponálás vagyis áthelyezés. A gitáron rendkívül egyszerű a hangnemek és az akkordok áthelyezése, ezért tulajdonképpen nevezhetjük transzponációs hangszernek. Amikor megtanulsz egy akkordot lefogni a hangszereden, nem egy, hanem 12 harmóniát ismertél meg és ugyanígy van ez a skálák, futamok esetében is. Sok tanulónak jelent gondot az áthelyezés, mert nem gitárszerűen gondolkoznak, hanem csak a lejátszott hangokat látják, és ez nem engedi továbblépni őket. A fúvósok és a zongoristák irigyelnek bennünket, mert minden gond nélkül képesek vagyunk egy kíséretet vagy szólót gyakorlás nélkül más hangnemekben is eljátszani. Gondolj bele abba, hogy egy szaxofonos, miután megtanult egy motívumot, még nincs is túl a gyakorlás nehezén, ugyanis az igazi munka még hátravan. Vagyis 11 hangnemben kell még ugyanazt kidolgoznia. Ehhez képest bizony nekünk szinte semmi dolgunk nincs a gitáron és mégis sokan félnek a transzponálástól. De vajon mire is jó ez a transzponálás? A gitáron csak néhány akkordot tudsz megfogni alaphelyzetben és az akkordfűzés szabályait is csak áthelyezéssel tudod érvényesíteni a hangszeren. Az alapakkordjaink megsokszorozódnak és a kedvenc dalaid megtanulásához nem kell végtelen akkordtáblázatokat bújnod, hogy megtaláld az egyszerű alapfogásokból eredő harmóniákat.

Ebben a leckében megismerheted a transzponálás gitáron alkalmazott gyakorlati logikáját és megértheted azt, hogy miként lehet egy akkordot több helyen is lefogni. A példákban megfigyelheted és megtanulhatod, hogyan szólhat egy akkordmenet többféleképpen. A leckében feladatot is találsz, amivel leellenőrizheted a tudásodat.

 

Lecke

A gitáron való transzponálás a fogás vagy skála tömb egyszerű tologatása a nyakon. Nézzük az első példát!
1. Fogd le az E dúr alapakkordot!
2. Vigyük fél hanggal feljebb az E dúrt, ami nem más, mint a fogott hangok, azaz a táblázatban bejelölt pöttyök egy bunddal való feljebb tolása (a kép szerint a feljebb lefelét jelent, mert arra magasodik a gitár). Természetesen az üres húrok jelölése is feljebb kerül, így azok is fogott hangok lesznek az első bundon.
3. Így néz ki az E dúr egy fél hanggal feljebb. Ha foglalkoztál már az alapakkordokkal, még ismerős is lehet ez a fogás, hiszen ez a nagy barrés F dúr (a barréról a Barré leckében olvashatsz).
Kezdő koromban, mint a legtöbben, én sem tudtam, hogy az F dúr az E dúr transzponált fogása. Van úgy, hogy a diákjaim nem értik ezt a pötty tologatást, ezért ilyenkor egy másik módszerhez kell folyamodnom. Vagyis:
1. Fogd le az E dúr akkordot úgy, hogy ne használd az 1. ujjadat. Ebben az esetben az ujjrend más lesz, mint a megszokott akkordfogás.
2. A szabadon maradt 1. ujjadat fektesd a húrláb mögé. Ugye teljesen úgy néz ki, mint egy F dúr fogás?
3. Csúsztasd feljebb egy bunddal az egészet és már meg is van az F dúr.
Ha tovább csúsztatod egy bunddal a fogást, akkord Fisz dúrt kapsz.
Minden egyes lépés egy ugrás a kromatikus hangsor fokain (a Kromatikus hangsorról egy későbbi leckében fogok írni), ezért ennek a formának 12 neve lehet. Próbáld meg ugyanezt a módszert az E moll akkorddal is elvégezni. Milyen érdekes, hogy az a kezdő gitáros, aki ismeri az E mollt, nem biztos, hogy az F moll akkordot is le tudná fogni, pedig az F dúrt és az E dúrt már régóta használja. Akkor sem biztos, hogy rájön, ha az akkordtáblázatból kikeresi az F mollt. Nem azt kell látnod, hogy milyen egy fogás, hanem azt, hogy miből ered, így könnyen megértheted és meg is jegyezheted a formákat.
Gyakorlat: Próbáld ki az alapharmóniák fél lépéssel való transzponálását. Végezd el majd ellenőrizd magadat. Figyelj arra, hogy az üres húrokból csak annyit emelj fel, ahány benne van az alapfogásban.
Alapharmónia: Transzponálva:
Alapharmónia: Transzponálva:
Alapharmónia: Transzponálva:
Alapharmónia: Transzponálva:
A leggyakrabban transzponált alapakkordok az E és A dúr és moll formája, valamint a C dúr. Ez összesen 60 db akkord. Na persze, ez nem azt jelenti, hogy te most ennyiféle akkordot tudsz, hiszen egy harmóniát több helyen is le lehet fogni. Nézzünk erre példát.
1. Ez a C dúr:
2. Most transzponálj a tanultak szerint A dúrból C dúrt!
Alapharmónia: Transzponálva:
3. Transzponálj E dúrból is C dúrt!
Alapharmónia: Transzponálva:
Íme, van három C dúr akkord formád. A nevük ugyanaz, de ha meghallgatod, a hangok sorrendje miatt (CEGCE, CGCEG, CGCEGC) másképp szólnak. Mire is jó ez? Először is arra, hogy meg tudd választani, hogy mélyebb vagy magasabb legyen a kíséret. Ez nagyon fontos, mert ha a zenekarban billentyűs is van, nem mindegy, hogy hol kísérsz. Másrészt nagyon fontos azért, hogy ne kelljen dalon belül az akkordokért össze-vissza ugrálni a nyakon, vagyis mindig olyan transzponált formát fogj meg, ami közelebb van. Nézzünk egy példát erre!
Alaphelyzet:
Magasabban játszott, transzponált formák:
Az F dúr C-ből, a B dúr A-ból végül a C7 E-ből transzponáltuk. Lássuk most néhány példát az F, B, C akkordfűzés variációra, amiben csak az eddig tanult alapakkordokat (E, A, C) transzponáljuk!
Nem kell megjegyezned ennyi variációt, hiszen én sem tanultam meg soha. Csak az a lényeg, hogy értsd, jobban mondva lásd, melyik akkordnak melyik a forrása. Nemsokára te is átlátod majd a hangszered (ha sok kíséretet kidolgoztál, át fogod látni), improvizálni is tudod az akkordok fűzését. Tanulmányaid, a füled és a zenei környezet dönti majd el, melyik akkordkapcsolat a legjobb egy adott dalban.
Gyakorlat: Az első akkord az alapforma, a második, amivé transzponálod. Ellenőrizd a végeredményt!
Alapharmónia: Transzponálva:
Alapharmónia: Transzponálva:
Alapharmónia: Transzponálva:
Alapharmónia: Transzponálva:
Alapharmónia: Transzponálva:
Alapharmónia: Transzponálva:
Alapharmónia: Transzponálva:
Alapharmónia: Transzponálva:
Alapharmónia: Transzponálva:
Transzponáld az alapakkordok négyes hangzatait is!
Alapharmónia: Transzponálva:
Alapharmónia: Transzponálva:
Alapharmónia: Transzponálva:
Alapharmónia: Transzponálva:
Alapharmónia: Transzponálva:
Végül nézzünk ismét egy rövid akkordmenetet különböző transzponációkkal eljátszva:

 
A
 
B
 
C
 
D
 
E
 
F
 
G
 
H
 
I
 
J
 
K
 
L
 
M
 
N
 
O
 
P
 
Q
 
R
 
S
 
T
 
U
 
V/W
 
Z
 
#
 
Solo gitár