Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Alaptechnikák
 
Linkek
 
Hangszerismeret
 
Akkordok
 
Kottaismeret
 
Ritmika
 
Rock és blues technikák
 
Hányan vagyunk?
Indulás: 2006-02-22
 
Pull-off

Rock és Blues alaptechnikák: Pull-off (lehúzás)

Bevezető

Minden olyan hangszeren, ahol a muzsikus képzi a hangokat (értem ezalatt, hogy a hang születésénél közvetlen fizikai kapcsolatban van a zenész a hangforrással) rengeteg a hangszer alaphangján kívüli megszólaltatási lehetőség is létezik. A blues és a rock zene megkívánja, sőt, megköveteli a különböző utánzótechnikák használatát. A természetben vagy az éneklésben hallott hangok, hangképzések, vibrátók inspirálták az zenészeket a továbblépésre, hogy a hangszeren a „nem létező hangokat” megvalósítsák. A beszédben szereplő mély és magas hangrendű magánhangzók hangképző hangszereken való visszaadása rengeteg változatot, technikát szült és nem hiszem azt, hogy ez a folyamat mára véget ért volna.

Ebben a leckében megismerheted a gitáron használatos játéktechnikák közül a Pull-off technikát és megtanulhatod ennek használatát, majd ki is próbálhatod zenei alapra.

 

Lecke

1. Fogd meg az E húron a 8. érintőt (C) négyes ujjal és az 5. érintőt (A) 1. ujjal.

2. Pengesd meg a C hangot.

3. A 4. ujjadat hirtelen húzd lefelé kissé bele akasztva a húrba, mintegy megpengetve azt, és közben továbbra is fogd az A hangot. Most tulajdonképpen egy sima pengetés történt, csak nem a jobb kéz, hanem a bal kéz kisujja szólaltatta meg a hangot. Ez a pengetés hangszínben eltér a pengetővel megszólaltatott hangoktól. Minél közelebb szólaltatunk meg egy hangot az alsó vagy a felső húrlábhoz, vagy a fogott hanghoz, annál élesebb lesz annak hangszíne. Ezt használjuk ki ezzel a pengetéstechnikával és nem utolsó sorban (ahogy a hammer-on technikánál is tapasztaltuk) pihenteti a pengető kezet.

Gyakorlatok

Gyakorold ki az ujjrendi lehetőségeket pull-off technikával mindegyik fekvésben az összes húron. Ujjrendek: kettő-egy, három-kettő, négy-három, négy-kettő, három-egy, négy-egy.
Kromatikus pull-off gyakorlat:

1. Az E húron a 8., 7., 6. 5. bundokat fogd le egyszerre a 4., 3. 2. és 1. ujjakkal.

2. Pengesd meg a C hangot (4. ujj) és lassan, ritmusra minden egyes ujjaddal hajtsd végre a pull-off mozdulatot. Vigyázz, mert ennél a technikánál könnyen elszabadulnak az ujjaid és pontatlanul, túl gyorsan lepattanhatnak a húrról, ezért nagyon figyelj az egyenletes ritmusra és gyakorolj lassan! Gyakorold ki a kromatikus pull-off mozdulatokat mind a hat húron az összes fekvésben.

A gyakorláshoz használhatsz zenei alapot is:

Hibalehetőségek

Hiba Eredmény Megoldás
Az elpengetés közben elmozdul az első hang. A pengetővel megpengetett hang elkezd magasodni és ezután kontrollálatlanul lepattan az ujjad a húrról. Ne nyomd annyira az első hangot. Legyél laza és az ujjad hegyével fogj.
Nem akkor pattan le az ujjad a húrról, amikor te szeretnéd. Nem egyenletes a pull-off sorozatok ritmikája. Nagyon kapaszkodik az ujjad a húrba és lassan akarsz elpengetni. Lazán és hirtelen mozdulj.
A második hang elmozdul, csúszkál az ujjad a bundon. Nem tartod a húrok párhuzamosságát. Hamis lesz a pull-off utáni hang, mert nyújtott állapotban tartod a húrt. Függetlenítsd az elpengető ujjadat a fogó ujjadtól. Az elpengetés pillanatában figyeld a fogó ujjadat és próbáld megakadályozni a mozgást.
Nagyon halk az elpengetés. Nagy lesz a különbség a simán pengetett és a pull-off technikával játszott hangok között. Rosszul akasztod vagy nem lefelé rántod az ujjad.
Egyáltalán nem szól az elpengetés. A pull-off utáni hangok nem szólnak, így nem azt játszod, amit kéne és csak egy kattanás szól. Elfelejtetted fogni a második hangot. Legyen lent mind a két ujjad egyszerre és így végezd a mozdulatot.
Más hang is megszólal az elpengetés alatt. Rossz hangok szólalnak meg, amitől érthetetlen és hamis lesz a játékod. A pull-off után a fogó ujjal ne barrézz, hanem csak fojtsd a bundokat.
Üres húrokra használod a technikát és az alatta lévő üres húr is megszólal. Hamis és zavaros a játékod. Mikor üres húrra alkalmazod a pull-off technikát (pl. A-ról G üres húrra), a lehúzás ne szaladjon túl az alatta lévő húron, hanem azon érjen véget. Gyakorold türelmesen és lassan.

 
A
 
B
 
C
 
D
 
E
 
F
 
G
 
H
 
I
 
J
 
K
 
L
 
M
 
N
 
O
 
P
 
Q
 
R
 
S
 
T
 
U
 
V/W
 
Z
 
#
 
Solo gitár